Ce presupune o evaluare psihologică?
O ședință de evaluare durează 60 de minute (pentru copiii foarte mici sau adulții vârstnici) sau 90 – 120 de minute pentru copiii mai mari sau adulti. Pentru o evaluare pot fi necesare intre una si trei ședințe de evaluare directa (in zile separate), in functie de protocolul stabilit. Aceste detalii sunt stabilite împreună cu psihologul în prima ședință, în funcție de varsta copilului, complexitatea cazului și de testele aplicate.
Evaluarea cuprinde o combinație de chestionare, interviuri (cu părinții, si separat cu copilul/adolescentul) și o serie de teste standardizate selectate în funcție de obiectivele evaluării. Pot fi solicitate și alte informații relevante, după caz (ex: documente și rapoarte medicale și școlare). Discuțiile cu părinții vizează istoricul nașterii și dezvoltării, adaptarea copilului la mediul social și școlar, comportamentul acestuia în mediul familial, etc.
În plus, observația clinică directă a psihologului (analiza comportamentului și a performanței persoanei evaluate în timpul testării), precum și experiența în integrarea și interpretarea rezultatelor duc, în final, la concluzii psihodiagnostice corecte și valoroase.
IMPORTANT! Discuția cu părinții are loc separat (fără prezența copilului) inaintea evaluarii copilului și va fi completată, după caz, și în ședințele ulterioare. Copilul nu asistă la discuția cu părinții, iar părinții nu asistă la evaluarea copilului (exceptând copiii foarte mici care nu acceptă să rămană singuri în cabinet cu psihologul).